Frågor du måste ställa rörmokaren innan jobbet börjar

9 januari 2025

Frågor du måste ställa rörmokaren innan jobbet börjar

9 januari 2025

Att anlita en rörmokare kan kännas både dyrt och krångligt. Men genom att ställa rätt frågor från början kan du undvika både missförstånd och oväntade kostnader.

Nedanför har vi samlat de viktigaste frågorna du bör ta upp med rörmokaren innan arbetet drar igång. Med tydliga svar på dessa frågor blir jobbet både smidigare och tryggare för alla inblandade.

När kan ni komma igång och hur lång tid tar jobbet?

När rörmokaren kan komma igång och hur lång tid de planerar att arbetet kommer att ta är två viktiga frågor att starta med eftersom svaret påverkar hela din planering. Det bör i regel inte vara något problem för rörmokaren att kunna ge dig både en preliminär startdag och uppskatta hur länge arbetet kommer att ta.

Fråga också vad som kan påverka tidsplanen. Ett badrumsarbete kan till exempel ta längre tid om rörmokaren hittar dolda problem när väggarna öppnas upp. Diskutera därför olika scenarier och hur de kan påverka både tid och kostnad.

Be också att få veta om rörmokaren planerar att jobba med flera projekt samtidigt. Det kan nämligen påverka hur snabbt ditt arbete blir klart.

Vad ingår i priset och kan det tillkomma extra kostnader?

Detta är en annan bra fråga för att undvika överraskningar när fakturan väl trillar ner i brevlådan. Be rörmokaren specificera exakt vad offerten omfattar och vad som kan tillkomma. Framkörning, material och bortforsling är exempel på kostnader som ibland läggs på i efterhand.

För att slippa diskussioner i efterhand är det bäst att få allt skriftligt. Många VVS-företag, som rörmokare Södertälje och liknande aktörer, erbjuder idag digitala offerter via sina hemsidor. Om problem upptäcks under arbetets gång bör det vara tydligt hur detta hanteras och kommuniceras. Be därför om att få veta hur eventuella extraarbeten godkänns och prissätts.

Vilken garanti gäller på arbetet?

Fråga tydligt om garantitiden för både arbetet och de material som används. Normalt gäller konsumenttjänstlagen som ger dig rätt att reklamera fel i upp till tre år, men många VVS-företag erbjuder egna garantivillkor utöver detta.

Be om att få garantivillkoren skriftligt och spara dem tillsammans med fakturan. På så sätt vet du exakt vad som gäller om något skulle krångla längre fram. Det är också bra att fråga hur eventuella garantiärenden hanteras i praktiken. Det kan vara värt att kolla upp att företaget har en bra ekonomi och lär finnas kvar om garantin skulle behöva utnyttjas.

Hur ser betalningsupplägget ut?

Ta reda på exakt hur och när betalningen ska ske. Vissa VVS-företag vill ha en delbetalning innan arbetet påbörjas, särskilt vid större projekt. Andra fakturerar hela beloppet när jobbet är klart.

Fråga också om faktureringsavgifter och vilka betalsätt som accepteras. Vissa företag erbjuder olika betalningsalternativ som delbetalning eller faktura med längre betaltid.

Det är också bra att veta när slutbetalningen ska göras. Oftast är det lämpligt att gå igenom arbetet tillsammans innan du betalar, så att allt är utfört enligt överenskommelse.